bavOnline

Dé vereniging voor bier- en verzamelliefhebbers!

Leven in de Brouwerij?

 

Tekst en afbeeldingen: Ot Louw

 

Helaas heeft Avro-Tros in april besloten dat de serie geen vervolg zal krijgen.

Voordat dit treurige nieuws bekend is geworden zitten we gezellig aan een tafeltje te koffiën, Kasper van Kooten, Patrick Stoof en ik bij Wildschut op het Roelof Hartplein.

 

‘Bij de Belgen mocht alles. Etiketten in beeld, gevels met de brouwerijnaam erop. Wij moesten, op het spastische af, alle flesjes omdraaien met de etiketten naar achteren. De cameraman maakte in Arcen een pan naar de gevel van de brouwerij: de muur was in de uitzending geheel wit, niets Hertog Jan… Het VW-logo van de bus moest iedere keer

worden weggepoetst, absurd, alsof niemand dan opeens meer weet wat voor busje het is. Het busje moest

ook nog worden omgebouwd, omdat er geen driepuntgordels in zaten. En dan natuurlijk het grote verschil

met Tournée Génerale: wij moesten een chauffeur hebben, want met een glas op achter het stuur werd door

de Avro-Tros resoluut afgewezen. Dus is het ‘nichtje van Patrick’ geïntroduceerd, een schat van een meisje,

dat pas in de laatste aflevering blijkt te kunnen praten. Aan het eind van de serie bleek zij de meest fanatieke

bierliefhebber te zijn. Ze noteert zelfs haar bevindingen op untapped’. Robyn van Bosstraten, zoals ze heet,

herkent zelfs de gebruikte aromahop, een leuke pay-off van de serie.

 

‘Een ander verschil is dat het de Avro-Tros – volgens de mediawet – niet is

toegestaan om bier te verkopen. Dat ligt vrij ingewikkeld. Dus het bier, dat we

uiteindelijk met de hulp van Menno Olivier van De Molen en Tsjomme Zijlstra

van de Kaapse Brouwers hebben gebrouwen komt niet in de verkoop. We

hebben het op 10 april dus maar weggetapt op een feestje bij de Kaapse

Brouwers op Katendrecht, nadat we samen met onze facebookvrienden naar

de laatste uitzending hebben gekeken. Van het bij Palm gebrouwen TG-bier

zijn duizenden liters verkocht’. In de laatste uitzending is te zien dat er in

Bodegraven toch ook een deel van hun brouwsel is afgevuld in flesjes. Die

zijn voornamelijk weggegeven aan vrienden en bekenden…

 

Het is een rye pale ale geworden van 5%, een fraai zacht amberkleurig bier met een licht bescheiden bittertje met als bitterhop Premiant en als aromahoppen Cascade en Mount Hood. Een leuke extra touch in het bier is de door Tsjomme toegevoegde tinctuur van houtsnippers van de emburanaboom, de houtsoort waarop de Braziliaanse cachaçarum wordt gelagerd. Nadat ik het heb geproefd kan ik inderdaad concluderen dat zowel Kaspers als Patricks voorkeuren in het bier zijn terug te vinden: geen heftige hoppen, een mooie stevige moutsmaak, niet overheersende aroma’s, vederlichte tannine en zachte fruitigheid. Een aangenaam bier kortom. Het etiket voor hun bier is ontworpen door de mensen van producent Sputnik Media.

 

Bij aflevering één stond jij, Kasper, op Patrick te wachten met een wijntje in de hand. Nog steeds

geen bierdrinker?

‘Jawel, maar niet van die heftige IPA’s, ik ben toch meer van de zoetige bieren. Maar ik heb zoveel

bijgeleerd! Er zijn zo ontzettend veel biertypen en de een ligt je nu eenmaal beter dan de ander’.

Patrick was voordat hij aan de serie begon een pilstype en ook dat is inmiddels flink verschoven.

‘Maar dat soort bieren als van Oersoep is toch niet mijn smaak’, voegt hij er aan toe.

 

Wie heeft de brouwers uitgekozen?

‘Op de redactie hing een grote kaart van Nederland met alle brouwerijen met allerlei gekleurde pins. Blauwe voor met wie ze in onderhandeling waren, rode voor brouwers die niet wilden en groene voor brouwers waar we naar toe zouden gaan. Maar dat is allemaal door de Belgische producent voorbereid. Trouwens een groot deel van de draaiploeg en afwerkploeg was dezelfde als bij Tournée Génerale en die samenwerking ging prima. Kris Gaens, de bedenker van TG, hield toezicht op de montage. Elke montageversie van een aflevering kregen we opgestuurd en konden we onze opmerkingen aan hen kwijt. Dat ging allemaal heel soepel. Wel schrokken de regisseur en de draaiploeg in het begin van onze directheid, dat waren ze niet gewend in België, daar zijn ze toch net wat beleefder’.

 

Kasper en Patrick, maar ook de mensen van Sputnik en ongetwijfeld onze leden, zijn diep teleurgesteld in deze afwijzing. De terreur van de kijkcijfers viert weer eens hoogtij. We danken de makers in ieder geval voor dit seizoen. Misschien tot in 2019… (eerder mogen de producenten niet bij andere zendgemachtigden aankloppen).

 

Zie het etiket op pagina 27 van BAV-Journaal 2017-03.

 

 

Leven in de Brouwerij
Kasper van Kooten en Patrick Stoof
Robyn van Bosstraten